Päivitetään nyt hiukan kuulumisia tännekin.
Takana on nyt kolme virallista kotikoulupäivää, joista kaksi sujui ihan hyvin ja yksi oli ihan kamala (minä olin kamalin ope ikinä 😉 ). Kolmen lapsen opettaminen on todella työlästä ja olen ollut päivien jälkeen niin poikki, että olen nukahtanut joka ilta viim. kello 21.
Herännyt sitten joka aamu tosi virkeänä viimeistään kello kuusi. No silloin saankin sellaista omaa-aikaa noin tunnin kun muut vielä nukkuvat usein n. 7 asti. Onneksi olen päässyt lisäksi yksin usein vielä lenkeille ja ulkoilemaan. Töitä olen tehnyt hiukan aamuisin ennen kello 8, jolloin aamupala, mutta ei tässä paljon kerkeä ei.
Lukujärjestys ja päiväohjelman tekeminen oli todella järkevää ja näin päivät ovat tuntuneet enemmän koulumaiselta. Aikataulussa on pysyttävä ja opiskelua on ollut päivittäin n. 3-4 tuntia. Ulkoilua saman verran ja välillä enemmänkin.
Ulkoilemme alueen puistoissa, missä ollutkin todella vähän porukkaa (ja pidämme turvavälejä). Alppipuisto tai Leninin puistossa on tilaa ja niin kivoja kallioita missä voi tehdä majoja ja kiipeillä. Meillä ei omaa pihaa ja siksi ulkoilu pidemmällä pakollista.
Isovanhemmat ovat auttaneet kouluhommissa ja mun äiti tenhyt meille viikonloppuna ison määrän ruokaa tuleviksi päiviksi. Kiitos äiti ja isovanhemmat ♥.
Kuvissa ulkoilua, matikantunti, minä Aaronin tekemässä opettajan huoneessa (ei siellä kyllä kerkeä olla yhtään), lasten tekemä Koronamaa (eläimet on laitettu turvaväleihin, osa on karanteenissa ja junilla viedään ruokaa) ja vikassa keittiömme on muuttunut ruokalaksi (lapset on hyvä laittaa eri pöytiin usein ja näin ei riitelyä tule niin helposti).
Viikonloppu onkin ollut rennompi, kun ei ole ollut koulua, mutta kyllä mua jo jännittää tuleva viikko ja mitä kaikkea täällä maassa tapahtuukaan seuraavien päivien aikana. Oispa jo kesä ja tämä kaikki ohi.
Voimia teille ja noudatetaan ohjeita kaikki ♥.
Riikka
ps. instassani enemmän päivistämme.
Haluaisin muistuttaa kaikkia, että kotiopetus on vanhempien valinta ja silloin opetus on vanhempien vastuulla. Nyt on käynnissä etäopetus, jolloin opetus on edelleen opettajan vastuulla. Vanhempien ei tarvitse olla opettajia. Pitäisi opetus tulla koululta. Toki vanhempien tuesta on apua, niin kuin yleensäkin koulun käynnissä. Meillä on nyt hyvä fiilis siitä, että opettajat ohjaavat opiskelua etänä hyvin ja tarvittaessa lisätukea heiltä saa myös päivittäin. Meillä vanhemmat käyvät päivisin töissä ja koulu hoitaa etäopetuksen koulupäivän aikana. Kyllä, kaikki ei voi olla edelleenkään kotona.
Ilmeisesti toteuksia on erilaisia? Meillä 2. luokkalainen ja 4.luokkalainen saavat ohjeet Wilmalla ja vanhempien avustuksella tehdään hommat. Mitään “etää” hommassa ei ole. Ei ole video yhteyttä tms. opettajaan. Esikoisen opettaja soittelee parin päivän välein ja tiedustelee miten sujuu.
Meillä koko perhe kotona, mies ja minä teemme etänä töitä ja samalla katsomme lasten jutut. Vaikeimmat asiat jätetään suosiolla iltaan, kun paremmin aikaa. Meillä kai sellainen etäkoulun ja kotikoulun välimuoto. Vanhempien ei tarvitse tietää mitä opetussuunnitelma tai aikataulut opetuksen suhteen sanovat, katsovat vain perään, että asiat tulevat tehtyä.
Tiedän, että olemme siinä onnellisessa asemassa, että pystymme auttamaan päivän aikana. Eikä kaikki samaan pysty, kun töitä on erilaisia. Mutta ainkaan meidän koulussa opetus ei ole oikeata etäopetusta. Esimerkiksi kuopuksen opettaja on ollut tämän viikon opettamassa päivisin lähiopetuksen oppilaita (suositus lähiopetukseen oli vain pakottavista syistä), joten oman luokan etäopetus on varsin nimellistä, vain ohjeistukset (onneksi hyvin valmistellut) päivän ohjelmasta.
Ei pidä vanhempien ryhtyä opettajiksi eikä sitä koulu vaadi – opettaminen on ammattilaisten työtä ja siitä heille maksetaan, heillä on vastuu.
Tämä on nyt turhaa marttyyriutta vanhemmilta ja itse keksittyä.
https://www.hs.fi/elama/art-2000006452383.html
No, martyyriksi en aio ryhtyä. Mutta kyllä mua kiinnostaa, mitä lapset oppivat ja kuinka paljon. Opettaminen on ammattilaisten työtä. Mutta aika surkeassa jamassa opetus tulee tänä keväänä olemaan ja oppiminen. Nilllä joilla on sujunut hyvin, sujuu varmasti hyvin. Mutta niillä, joilla huonommat kortit elämään, niin tällä systeemillä on entistä surkeempaa.
Luulenpa, että kyllä kaikki ne vanhemmat, jotka vain pystyy ja osaa , auttavat lapsiaan.
Ymmärrän toki miksi koulut on kiinni, ja teen oman osani asian eteen. Mutta hyväksi tätä tilannetta ei voi sanoa.
Kommentoinkin siksi, että käsitteet ja laki tulis ymmärretyksi. Etäopetus on koulun vastuulla ja on järjestyttävä. Vanhempien pitää voida tehdä omat työnsä. Etä tai kodin ulkopuoliset. Jos ei selviä ilman vanhempien mittavaa panostusta, niin yhteyttä opettajaan. Hänen pitää suunnitella silloin opetus toisin.
Meillä lapset 8v ja 10v. Joka aamu molemmilla on oman luokkansa kanssa Teams-palaveri jossa käydään läpi päivän tekemiset, sekä toinen palaveri joskus päivän mittaan. Iltapäivällä opettajalle lähetetään viesti kun tehtävät on tehty, ja esim. kuvaviestejä tehdyistä tehtävistä. Vanhemman opettaja kirjoitti Wilmaan osuvasti, että huoltajien tehtävänä ei ole auttaa lasta tehtävissä, vaan jos lapsi tarvitsee apua, hän soittaa opettajalle. Pienen alkuhapuilun jälkeen homma on lähtenyt pyörimään hyvin.
Kiva kun on tullut kommentteja taas.
Enhän mä virallisesti opeta mitään mutta katson että hommat tehdään ja pakkohan noita on tarkkailla. Lapset on erilaisia .
Ihan pelkästään ihme sovellusten avaamiseen ja oppimiseen menee todella paljon aikaa.
Tehtävät tekee itse ja kyllä meillä isovanhemmat myös auttavat.
Hauskempaa on tehdä tästä rento ’’leikki ’ja olla opettaja ja pitää välkät ym. Aikataulut on parasta! Muuten tästä ei tulisi yhtään mitään. Kaikissa perheissä tavallaan ja meillä mahdollista näin . Töitä teen aamulla ennen aamupalaa ja väleissä.
Kiitos teille kommenteista.